Made in Pasila

Pöhinäjournalismia on ihan tarpeeksi

Kuvituskuva.

Talousjournalismiin tarvitaan nykyistä monipuolisempia näkökulmia. Pöhinäjournalismin sijaan talousuutisointi kaipaa erityisesti yritysvastuun  huomioimista. 

Innostuin, kun näin ensimmäisen HS Vision trailerin. Helsingin Sanomien uudelleen brändätty taloustoimitus vaikutti energiseltä ja dynaamiselta. Sitten koitti julkaisun aika ja pettymys. Twitterissä uutta HS Visiota kuvailtiin Slushin printtiversioksi. Pöhinäjournalismia ja Helsingin Sanomien rekrytointivoitto: uuteen brändiin saatiin houkuteltua muutama Suomen menestyneimmistä talousjournalisteista.

Perehdyin itse talousjournalismiin viime keväänä Haaga-Helian kurssilla. Opin muun muassa pörssiuutisoinnista, yritysjuttujen tekemisestä, yrityksen tilinpäätösten lukemista ja tulkintaa, liiketoimintasuunnitelmien tekemisestä ja yleistä talousterminologiaa. Sen sijaan kurssilla ei puhuttu juuri mitään vastuullisuudesta, joka on mielestäni yksi nyky-yhteiskunnan ja tulevaisuuden kannalta yritystoiminnan olennaisimmista osa-alueista.

Vastuullinen yritys pyrkii entistä parempaan maailmaan

Parhaimmillaan yritysvastuu tarkoittaa sitä, että yritys paitsi toteuttaa liiketoimintaansa lakien ja säädösten mukaan, pyrkii myös lieventämään ja korjaamaan omasta liiketoiminnastaan aiheutuvia haittoja sekä tekemään maailmasta entistä paremman paikan. Yritysvastuu alkaa siitä, mihin lainsäädäntö päättyy. 

Yrityksen panostukset vastuullisuuteen kertovat siitä, että yritys ymmärtää toimivansa osana yhteiskuntaa ja osana maailmaa. Ei ole olemassa erillistä maailmasta irrallaan olevaa kuplaa, jossa yritys tuottaa voittoa omistajilleen ilman, että se  vaikuttaisi muihin jollakin tavalla. 

Kun yritys tuottaa vaikkapa matkapuhelimen, ulottuvat sen vaikutukset laitteen tuottamaan iloon ja käyttäjän tyytyväisyyteen, tehtaiden työntekijöiden palkkoihin ja työolosuhteisiin, puhelimen tarvitsemien materiaalien tuotantoon ja louhintaan esimerkiksi Kongon kobolttikaivoksista lapsityövoimalla, jokaisessa vaiheessa aiheutettuihin ilmastopäästöihin ja ympäröivän luonnon tuhoutumiseen. Mitä yritys tekee, jotta sen toiminta tuottaa yhteiskuntaan enemmän hyvää kuin pahaa? Tämä liittyy talouteen ja yrityksen toimintaan mitä suurimmassa määrin.

Yritystoiminnan epäkohdat esille myös talousjournalismissa

Talouslehdistö on pullollaan yritystarinoita siitä, miten autotallissa ensimmäisen firmansa perustaneet koodarit takovat nyt miljoonia mobiilisovelluksillaan, mutta huomattavasti vähemmän kerrotaan  esimerkiksi siitä, miten yritys välttelee verojen maksua tai hankkii raaka-aineet mahdollisimman halvalla välittämättä alkutuotannon työolosuhteista. Myös tämän pitäisi kuulua talousjournalismin piiriin. Tällä hetkellä paljastuksia tekevät kansalaisjärjestöt ja tutkiva journalismi. Talousjournalistit pöhisevät.

En sano, etteikö yritysmyönteisiä tarinoita pidä kirjoittaa tai pörssikurssien liikahtelua analysoida. Sanon, että yritysvastuu on merkitykseensä nähden olemattoman pienessä osassa nykyistä talousjournalismia.

Ps. Mikäli joku talousmedia haluaa minut tämänkin tekstin jälkeen palkata tekemään myös sitä pöhinäjournalismia, niin en kategorisesti kieltäydy.

Juhis Ranta.

Juhis Ranta

Hallituksen jäsen

Arkisto